We kijken meestal naar een buitenechtelijke relatie met beschuldigende ogen. We vragen ons af waar de ellende begon en wie de aanstichter was.  Maar in plaats dit beschuldigende kijken zou je ook kunnen spreken van een driehoeksrelatie, waarbij de minnaar of minnares een noodzakelijke rol speelt, misschien zorgt hij of zij er wel voor dat de relatie overeind blijft.

Die stelling komt je misschien wat vreemd voor, maar ga maar eens na. We zijn het er meestal wel over eens dat als een van beide partners vreemdgaat, er iets loos is in de relatie.  Relatietherapeuten dringen erop aan om jaloerse gevoelens en gedachten over de buitenechtelijke relatie binnen de relatie te brengen en erover met elkaar te praten. Uit te vechten wat er mist en met elkaar te kijken naar wat er binnen de relatie aan te doen is.

Dramadriehoek

Door die bril bekeken is de minnares toch echt degene die het tekort in de relatie aanvult of het gebrek repareert. Deze driehoeksrelatie kan gezien worden als de dramadriehoek waarbij ‘het slachtoffer’, ‘de aanklager’ en ‘de redder’ met elkaar in een gevaarlijke dans verwikkeld zijn. Een dans waarbij de rollen steeds gewisseld worden om het evenwicht te bewaren.

Winnaarsdriehoek

De winnaarsdriehoek kan vanuit de dramadriehoek worden bereikt als de drie betrokkenen elkaar gaan helpen vanuit een gelijkwaardige opstelling. Alleen korte metten maken met de rol die de minnaar of minnares speelt, levert zelden veel geluk voor de relatie op. Die rol accepteren, definiëren en onderzoeken is misschien wel een goede mogelijkheid.

Voor Judith kwam die onderzoeksvraag een beetje te vroeg, we gaan het er in latere sessies nog wel eens over hebben.

Hester

Delen is Lief